Om inzicht te krijgen wat je nu zoal doet in een week tijd is het handig om dit eens een keer serieus bij te houden. Doe dit met onderstaand schema. Op deze manier kun je er achter komen hoe vaak en hoe lang je aan het studeren bent, hoe vaak je aan het gamen bent of televisie kijkt. Hoeveel tijd ben je kwijt aan slapen? Hoe laat sta je op?
Als je dit ingevulde schema voor je ziet is er al een eerste stap gezet.

Dit is niet echt een oefening maar wel superhandig. Koop eens een grote agenda en vul in die agenda alle contactmomenten en hoorcollege's in per week. Gebruik dan de resterende uren van de week om studie uren in te vullen maar ook vrije tijd. Bedenk dat 45 minuten achter elkaar studeren het meeste rendement oplevert. Liever 2 x 45 minuten echt studeren dan een paar uur achter elkaar. 

Als je inzichtelijk hebt hoe je dag eruit ziet, je weekplanning in je agenda staat dan gaat het nu om het doorzetten in het nieuwe patroon dat je je eigen gaat maken. Dit klinkt makkelijk maar dat is het zeker niet. We hebben allemaal de neiging om bij de geringste tegenslag terug naar onze oude gewoontes te gaan. Voorkom dit gedrag door vol te houden en ook fouten te durven maken en hier dan wel iets uit te leren maar niet in te blijven hangen. 
Beloon jezelf als het een week goed gegaan is met je planning.
Welke uitdagingen liggen er nog voor je waar je moeite mee hebt? Focus jezelf daar eens op en ga die uitdaging aan. Blijf niet hangen in voornemens maar maak plannen en afspraken zo concreet mogelijk. Wat wil je bereiken? Wanneer wil je het bereikt hebben? Hoe wil je dat bereiken?